Pijn naar Fijn massage

Je hebt ergens (chronische) pijn in je lijf. Soms is het weer weg, maar het keert steeds terug. Dat is vervelend. Een Pijn naar Fijn massage kan je helpen. In overleg met jou ga ik op zoek naar de oorzaak. Waar komt jouw pijn vandaan. Massage van “Pijn naar Fijn” zegt het al: De massage kan best wel pijnlijk zijn, niettemin is er altijd aandacht om de massage toch fijn te beëindigen.

Het is geen garantie dat na een Pijn naar Fijn massage de klacht gelijk over is. Vaak zijn daar wel meerdere massages voor nodig.

Zoals de pijnklacht is opgebouwd, zo wordt ie ook weer afgebouwd.
Vergelijk het met een ui en het afpellen van de ringen.

Pijnklachten opsparen
Na 3x is vaak wel duidelijk of de massage helpt. Vooruitgang gaat met kleine stapjes en is per persoon verschillend. Bedenk wel dat je vaak al heel lang hebt ‘gespaard’ om tot deze niet meer ‘uit te houden’ pijnklachten te komen. Verwacht niet dat de pijnklachten in 1 keer zijn verholpen.

(Chronische) pijnklachten
Bij het werken aan pijnklachten wordt minimaal 75 minuten gereserveerd. Dat is nodig als er op meerdere plekken in het lichaam pijnen voor komen. Deze pijnen hebben vaak met elkaar te maken. Vermindering/verhelpen van pijnklachten heeft tijd nodig en is meestal niet in één keer opgelost.

Pijnstilling! liever niet voor de massage
Het is niet handig om voorafgaande aan een massage pijnstilling te nemen. Door pijnstilling verzacht de pijngrens waardoor een massage wellicht te intensief kan worden. Wil je toch een pijnstiller nemen? Doe dit dat dan na de massage en neem je rust, zodat je lichaam zich kan herstellen. Drink voldoende water/thee.

Praktijkervaring
Ik ben geen fysiotherapeut, maar heb wel zoveel praktijkervaring opgedaan om te weten dat, plaatselijk masseren (bijna) niet helpt. Het is beter om naar de oorzaak te kijken en dàt aan te pakken.

Oefeningen
Er is niets mis mee om de oefeningen die je mee krijgt (via fysio) uit te voeren. Helpt dit niet of verergeren ze de klacht(en)? Dan is dat het moment om eens een uitgebreide massage te boeken. Wanneer spieren verzuurd/hard zijn, zullen deze eerst weer soepel gemaakt moeten worden willen oefeningen resultaat hebben.

Praktijkverhalen: arm/nekklachten  knieklachten  beenklachten
darmklachten

Massagetechnieken
De massage wordt afgestemd op wat jij nodig hebt. Hiervoor maak ik gebruik van verschillende technieken, zoals hieronder beschreven en wat ik, op gevoel, denk wat nodig is.

Triggerpoints (Spierknopen)
Een triggerpoint is een lokale verkramping in het spierweefsel die pijn, tintelingen of gevoelloosheid veroorzaakt. Ontstaan vaak als gevolg van overbelasting of ongunstig gebruik van de spieren.

Opvallend is dat triggerpoints vaak klachten veroorzaken op een andere plek dan waar de pijn zich bevindt. Dit heet afgeleide pijn.

Guasha
Huid schrapen (guasha) heeft een stimulerend effect op het immuunsysteem. Bevordert de bloedsomloop en de afvoer van afvalstoffen. Door het schrapen kunnen huidverkleuringen ontstaan. Hoe donkerder de verkleuring (sha), hoe meer afvalstoffen op die plek. Verkleuringen kunnen 3 tot 7 dagen aanhouden.

Bekkenmassage
Er zijn een aantal spieren die aan het bekken “trekken”, zoals de buik- en rugspieren maar ook de bil- en beenspieren.
Vooral de vierkante lendespier (ophanging bekken) geeft veel pijnklachten. Geeft zelfs heup- en liesklachten. Wist je dat?

Atlas-Lumbaal techniek of Dorn-methode kan deel uitmaken van de behandeling voorafgaand aan de massage op tafel. Atlas-Lumbaal is een actieve doeltreffende pittige techniek waarbij in korte tijd je beweeglijkheid bevorderd wordt.

Wist je bijvoorbeeld dat knieklachten heel vaak van uit
de been- en heupspieren komen?
Het mooie van je lichaam is dat alles verbinding heeft met elkaar.

Advies
Ik geef je ook advies wat je zelf kunt doen om je klachten te verminderen.

Na de massage drinken jij en ik gezamenlijk een waterborrel.
Je onderbroek blijft altijd aan. Dit geldt voor vrouwen en mannen.

Onderhoudsbeurt
Het is altijd raadzaam om met regelmaat een ‘onderhoudsbeurt’ te plannen. Eens per 4 of 6 weken is een goede optie. Hierdoor zit je gegarandeerd beter, losser èn lekkerder in je vel.

Een massage met regelmaat , geeft het beste resultaat.